Kunnskapsbedriften Colly
Den utvidede salgsstaben kunne nå gjøre flere kundebesøk og den voksende kunnskapen om skrueforbindelser førte til at Colly-selgerne ble invitert til å holde foredrag om betydningen av rett dimensjonerte skrueforbindelser. Samtidig skjøt markedsføringen av Helicoil som gjengeforsterkning ved nykonstruksjon fart.
Ytterligere et steg mot å etablere Colly som kunnskapsbedrift og styrke virksomhetens seriøst tekniske profil, var utgivelsen av håndboken om skrueforbindelser. Å sammenstille data om skrueforbindelser ble delvis et pionerarbeid, der blant annet utstyr på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm) ble benyttet til å måle friksjonskoeffisienter.
Fokus på kundenytte
Colly valgte tidlig å profilere seg som en bedrift med teknisk spesialkunnskap som industrien hadde nytte av. I markedsføringen hamret Colly inn budskapet om hvor viktig denne kunnskapen er for å skape de tekniske løsningene som gav den beste totaløkonomien for kunden, selv om de ikke var det billigste alternativet på papiret.
Den røde tråden i virksomheten har hele tiden vært kundenytten. Å definere kundens behov rett og kunne vise kostnadsbesparelser, har vært en vellykket oppskrift bak den positive utviklingen av Collys virksomhet i årenes løp.
Spesialisering på produktområder
Det var ikke bare kunnskap om skrueforbindelser den svenske industrien hungret etter. For å kunne selge kvalifiserte produkter innen flere teknologiområder krevdes det spesialistkunnskaper hos salgsingeniørene og evne til å forklare funksjoner og kostnadsargumenter for kundene.
I 1970 ble virksomheten delt opp. Maskinelementer, Filter og Verktøy ble egne avdelinger. Virksomheten med plantetningene fra Flexibox ble samlet i et eget selskap.
Rivkle blindnaglemuttere fra tyske Böllhoff ble det første produktet i Colly Maskinelementers neste spesialområde – sammenføyning av tynnplate. En ny, revolusjonerende generasjon hydraulikkfiltre fra Pall førte til at filtervirksomheten skjøt fart.
Finlandssatsing og 25-årsjubileum
På 1970-tallet utvidet Colly sin virksomhet til de nordiske nabolandene. I 1971 startet salget av filtre i Danmark og i 1976 ble Oy Colly etablert med et mål om å slå seg inn på det finske filtermarkedet.
Collys 25-årsjubileum sammenfalt med flyttingen til større lokaler på Lidingö. Utstillingen som viste den tekniske utviklingen i løpet av disse 25 årene, ble svært populært og ble til og med vist på Tekniska Museet i Stockholm!